Hamba Mu Berdoa Ya ALLAH..Amin

“Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih... Ya Allah, sekiranya rezeki kami berada di langit, maka turunkanlah ia; jika ia ada di bumi, keluarkanlah ia; dan jika ia ada di dalam lautan, munculkanlah ia. Sekiranya rezeki kami ada di tempat yang jauh, dekatkanlah ia; jika ia sedikit, banyakkanlah ia; dan jika caranya sukar untuk sampai kepada kami, mudahkanlah ia, serta pindahkanlah rezeki tersebut kepada kami dengan Kemuliaan, Kepemurahan dan KebaikkanMu, dengan RahmatMu, Wahai Yang Maha Pengasihi diantara Yang Pengasih.”

Tuesday, September 27, 2011

Hidup Adalah Pilihan, Bukan Ketentuan.

Ramai yang bersungut apabila harga barang naik, kenaikan harga barang adalah sejajar dgn kenaikan harga bahan api. Ramai juga yang mengeluh apabila GAJI TAK NAIK2!!! Apa yang harus kita lakukan? Di Kuala Lumpur, jika pendapatan suami isteri adalah sekitar rm3000 sebulan itu sudah di kira paras “hidup x selesa”. Jika rm6000 sebulan sudah dikira hidup yang “cukup2 makan”. Disini saya bukan nak menyebelahi mana-mana parti,mana yang betul, mana yang salah, tetapi kita harus BERTINDAK!!

Jadi saya mula memikirkan hala tuju kehidupan saya. Saya harus merencanakan sesuatu utk bebas dari belenggu kehidupan “makan gaji”. Oleh kerana saya bekerja di bahagian kesihatan dan perubatan, saya melihat peningkatan jumlah pesakit di Malaysia meningkat dari tahun ke tahun. Malah, saya melihat juga keuntungan syarikat2 yang membekalkan ubat-ubatan. Maka, apabila daya diperkenalkan oleh seorang sahabat mengenai syarikat New Image International dan produk AlphaLipid Colostrum saya terus membaca kajian mengenai produk dan syarikat ini. Saya tertarik dengan misi syarikat, iaitu ‘Menghindarkan  diri dari penyakit dan menjauhi diri dari kemiskinan’.

Di alaf baru ini, kita tidak boleh lagi menggunakan formula yang sama seperti mak dan ayah kita di masa dahulu. Tidak boleh memandang ringan masalah kesihatan dan kewangan.Segala2nya sudah berubah. Bak kata saya sendiri, selangkah kita bergerak kita terdedah kpd ancaman kesihatan kerana gaya hidup yang telah berubah, begitu juga selangkah kita bergerak, duit mesti keluar dari poket kita terutama yang hidup di KL ni, minyak, parking,tol, toilet, semua berbayar.

Jadi apa pilihan kita? Kehidupan adalah pilihan bukan ketentuan. Samaada kita yang cuba menidakkan atau kita yang buat pura2 steady? Pilihan saya, adalah saya mahu berubah. Alhamdullillah, Tuhan menunjukkan jalan, dengan sedikit usaha dan keyakinan saya terus melangkah membina perniagaan bersama syarikat ini. Ternyata benar, Rasullullah pernah bersabda, 9 daripada 10 punca rezeki adalah dari berniaga, jadi setelah 2 tahun berkecimpung dalam bidang perniagaan ini, pelbagai kejayaan yang mampu saya kecapi, mungkinlah tidak menjadi seorang jutawan lagi, tp bertambah baik dari makan gaji dahulu, Kebebasan kewangan dan kebebasan masa.

Jika kita seorang yang bijak pandai, mengapa kita tidak berfikir, peluang sebenarnya sudah terbentang luas di depan mata. Obesiti di negara kita  meningkat dari tahun ke tahun, malah kita adalah negara ke-enam di Asia yang menghadapi masalah obesiti yang tertinggi. Jadi, kita boleh menggunakan peluang yang ada ini utk menjana pendapatan. Tapi ingat, niat harus ikhlas, niatkan di dalam hati bahawa kita ingin membantu, rezeki adalah perkara kedua. Itulah yang saya praktiskan, Insyaallah Allah mudahkan lagi jalan kita dan bukak kan pintu rezeki buat kita.

Jadi berhenti mengeluh, berhenti mengkritis. Pilihan di tangan kita, berdoa, tawakal, berusaha, Insyaallah Dia akan menunjukkan jalan buat kita.

Ada juga yang bertanya bagaimana nak memulakan perniagaan ini? Saya bersama kumpulan akan membimbing anda. Segala2 mengenai perniagaan ini dari segi teori dan praktikal akan di ajar. Janji anda sedia utk belajar dan mendengar.

Ingat!!! Hidup adalah pilihan bukan ketentuan!!!!

Azizi
0139837195

No comments:

Post a Comment